وزير التعليم: الثانوية العامة مش هتكون حياة أو موت

قال الدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم، إن امتحانات الصف الثالث الثانوي ستكون بالنظام الجديد، ضاربا مثال بعلم الفيزياء، موضحا أنه في نظام التعليم الجديد علم الفيزياء له نواتج تعلم ولكل ناتج تعلم حصالة بها أسئلة “بنك أسئلة” والأسئلة موزعة بمستوى صعوبة، “وفورمة الإمتحان تكون عبارة عن امتحان يقيس نواتج التعلم يُفصله الحاسب الآلي، ويتم تفصيل 4 امتحانات بنفس المقياس ولن يكون هناك طالبين لديهم نفس الأسئلة أو نفس الامتحان وبالتالي التسريب والغس سينتهي تماما وسيكون التصحيح أوتوماتيك على الحاسب الآلي مثلما وضع الامتحان”.

وأضاف “شوقي” في كلمته خلال المؤتمر الصحفي الذي يعقده بمقر وزارة التعليم للإعلان عن تفاصيل العام الدراسي الجديد، أن طريقة وضع الامتحان والتصحيح الجديدة سيتم تطبيقها على طلاب الصف الثالث الثانوي العام الدراسي الجديد “اللي طالعين من الصف الثاني الثانوي واللي ساقطين واللي مأجلين والفرق الوحيد اللي مأجل أو ساقط مش هيكون معاه تابلت ولكن هيآخد نفس الامتحان ورقي”.

وتابع شوقي: “مش هيبقى في نظام قديم وجديد هيكون في الجديد بس، وهو نظام الأسئلة الجديدة على تابلت أو على ورقي”، موضحًا: “الحاجة الجديدة اللي مكانتش موجودة في النظام المصري للثانوية العامة هي إن الثانوية العامة كانت حياة أو موت لأنها فرصة واحدة.. إحنا مش هنخليها فرصة واحدة.. في إمتحان اسمه الثانوية العامة في يونيو هيكون محاولة للإمتحان وعليهم درجات ولو في درجات أقل من المطلوب وعاوز تدخل طب.. ممكن تخش تحسن درجتك في مادة أو كل المواد لو حابب وهتكون النمرة الأعلى هي المحسوبة وممكن نخليهم 3 محاولات”.
وأكد وزير التربية والتعليم، أن الثانوية العامة لن تكون حياة أو موت والمجتهد سيدخل للجامعة ومن كان لديه ظروف سيجتهد ويحاول مرة أخرى.

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *